Trochu jiný svět
Výstava proběhla ve dnech
3. března - 30. dubna 2022
Vzpomínka na vernisáž:
Úvodní slovo k vernisáži:
RNDr. Karel Žižkovský
Trochu jiný svět
Rád chodím do litografické dílny v Říční ulici. Tam jsem potkal, poznal a pro sebe často objevil umělce jejichž tvorba mě zaujala, fascinovala, a v některých případech, pokud byla nudná, kýčovitá, kresebně slabá, pak šokovala. Těch kvalitních tvůrců jsem si vždy vážil a jejich grafické listy mě trvale oslovují. V té dílně, nesoucí patinu dlouhověkosti a stopy všech poctivých umělců, neustále objevuji nové tváře kumštýřů, jež mě dovedou svým dílem potěšit.
Při jedné návštěvě jsem si s radostí prohlížel grafický list vybočující z běžného stereotypu. Byl výrazně barevný, prozrazoval lehkou ruku jejího tvůrce a nabízel pohled do tajemného světa mořských hlubin. Tím pro mě neznámým (asi jsem se tenkrát styděl, možná i červenal) tím autorem byl Martin Salajka, rodák z Uherského Hradiště. Pro pořádek si připomeneme, že se tak stalo 30. března 1981 a svůj talent začal rozvíjet na Střední průmyslové škole v Uherském Hradišti v roce 1997. I při další návštěvě v dílně jsem mohl s nadšením obdivovat nový litografický list na němž zachytil chameleona, téměř hmatatelného, jen si sáhnout na jeho nádhernou kůži. „Kdo je ten umělec, Matěji?“ ptal jsem se tiskaře, který připravoval hotové tisky k podpisu pro autora. Získal jsem kontakt, telefonní číslo a výsledkem je dnešní výstava představující moderního tvůrce jehož obrazy i grafické listy se stávají pojmem a získávají si obdiv sběratelů nejen mladší generace.
Říká se, že oko je do duše okno a já tvrdím že i byt či ateliér prozradí a napoví o člověku, v našem případě malíři a grafikovi mnoho zajímavostí. Stalo se. Martin otevřel dveře, vešli jsme do bytu i ateliéru a já byl okouzlen barevnými obrazy, vévodícími celému prostoru. Barvy výrazné, vyzývavé, provokující, dynamická kresba, prostor skrývající tajemství, sny, někdy děsivé, plné hrůzy převedené na plátno… Jdeme dál, krásný pes nás doprovází až do místnosti, která mi velice napověděla: v okně bujné květiny, na zdi sbírka nočních motýlů, krásných brouků jimž vévodí statný roháč, tamhle leží kus kamene z barrandiénu, na něm nádherný trilobit, další zkameněliny a z terária umělec vysvobodil nádherného chameleona (ejhle, tohle je ten krasavec, model z grafického listu). Hladím jeho hebkou kůži a jsem informován, že se tady narodil z vajíčka a je Martinovou chloubou. Pes se poslušně uložil na své místo a umělec přináší grafické listy které budou vystaveny v galerii hotelu Villa.
Začínám si uvědomovat, že tajuplný, někdy až nevyzpytatelný a záhadný svět přírody, který Martin vstřebával od dětství jej nepřestává udivovat a vábit. Láká jej pronikat za hranici neprozkoumaného a stejně jako přírodovědci nachází nová překvapení, objevuje souvislosti a zákonitosti jež nám často unikají. List za listem dokazuje potřebu vytvářet kompoziční celky v nichž se prolíná realita s abstrahovanými prvky a vše vytváří prostor v němž tajemství má své místo. Divák je tedy pozorovatelem a stejně jako grafik objevitelem složitosti světa v němž žijeme. Příroda dominuje, sugestivní vlčí hlavy jsou děsivě reálné, candát se mrštně prohání ve vodním živlu, chameleon úspěšně ulovil svou kořist a sova, moudrá sova ví svoje.
Ale i město, významný a nezbytný prostor pro život moderního člověka se stává pro umělce provokující, zajímavou výzvou. Vždyť je stejně jako příroda plné skrytých tajemství a nabízí svou tvář i duši jež nikdy nemizí a tvoří ono „genius loci“. Stačí obyčejný podchod kdesi na Pankráci, či městská pasáž nebo jen park v němž ještě žijí ptáci, bezdomovci a v trávě všelijaká havěť. Martin Salajka naslouchá, vnímá, sleduje, zaznamenává, kreslí na kamennou desku, tiskne a hotové dílo nabízí spřízněným duším. Je pátračem, objevitelem, tvůrcem; maluje, kreslí a tiskne, protože jeho neklidná duše se prostřednictvím obrazu i grafického listu uklidňuje. Grafika se stala pro Salajku nezbytnou nutností. Často je inspirací pro nový obraz a naopak. Práce s litografickým kamenem nabízí prostor pro experiment s barvou, která je pro jeho dílo tak významná, umožňuje zdokonalení kresby a podtrhuje neopakovatelnost jeho rukopisu. Také lept se stal pro autora vhodným prostorem pro experiment a nabízí nové možnosti realizovat zajímavé náměty. Grafika a obraz, hra s barvou, možnost využití hotových tisků při realizaci nového obrazu, kdy je litografie vlepena na plochu plátna a postupně domalována. To vše je proces tvoření, objevování i seberealizace. Jen divák pak může zhodnotit a pokud je upřímný, ocenit kvalitu provedené práce i působení hotového díla na jeho smysly.
Vystavené listy nás budou provokovat, vyzývat k hledání drobných příběhů zakódovaných do členité kompozice, pro někoho budou milým překvapením stejně jako pro mě při prvním setkání v litografické dílně. V prvé řadě budou vyznáním člověka umělce, který bere svět vážně, obdivuje a chrání přírodu, hledá své místo v složitém soužití lidí a nechce zahubit svou duši. Hledejte, obdivujte! Já vám na tu objevnou cestu zamávám spolu s kostlivci jejichž tanec mě potěšil svou rozpustilostí.